Ljus

Fota du i jpg av misstag eller medvetet? men du inte kan ändra ljuset till så du vill ha det för att bilden blev för mörk i kameran,då är detta ett tips till dig som är väldigt enkelt och går väldigt snabbt!
Denna gången går detta att göra på två olika sätt men dock lika snabbt. Så då sätter vi igång!
 
Sätt nummer 1
 
1. Öppna din mörka bild!
2.Tryck på cirkeln som är hälften vit och hälften svart-sen trycker du gradient map/övertoningskarta
3.Där det står normal trycker du och ändrar till screen/raster
4. Du ändrar synligheten tills din bild blir lagom ljus
 
Då kommer din bild se ut ungefär såhär
 
Sätt nummer 2

1. Öppna din bild
2. Dra ner den till den fyrkantinga ikonen som ser ut som en sida som vänder blad (bra beskrivning Alice...) då får du en bakgrundskopia.
3.Där det står normal,ändra till screen/raster.
4. ändra synligheten tills du är nöjd.
 
Då blir bilden såhär
 
 
Då tänker säker ni, ''jaha? det är typ samma sak..'' men om vi sätter bilderna bredvid varandra ser ni det då? 
 
 
1.                                                                           2.
 
1.Min hud blir en aning grå och färgerna har mättats ut.
2.Min hud har färg och blommorna/håret har behållt sin färg de med och bilden har ändå blivit ljusare.
(obs,bilderna har exakt samma ''synlighet'' på lagret så det har inte med det att göra)
 
 
Så,det är helt en smaksak,hade jag velat få ett porträtt ljusare hade jag kanske använt sätt 2 eftersom jag inte vill att färgerna ska mättas ut. Hade det då varit en sak (stol,kruka,kopp,mm) på bilden hade jag kanske använt 1..så det är helt upp till var och en och till bilden!
photoshop-tips | blomma, hår, kontrast, ljus, photoshop, porträtt, tips | |
#1 - - Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland:

Roligt tips :)

Upp