Recept-Passionsfruktcheesecake


Denna gjorde jag och C igår,och eftersom det är omöjligt för er att smaka hur god den blev tänker jag slänga ut receptet. Jag råkade av misstag ge äggulorna till katten som det visade sig sen jag behöver men det gjorde ingenting det blev helt sjukt god ändå!!! Och uteslöt limen helt gjorde jag för den delen också.


10 bitar
Ingredienser
  • 100 g smör
  • 200 g digestivekex
Fyllning
  • 2 ägg
  • 1 vaniljstång
  • 2 burkar färskost (t ex philadelphia à 200 g)
  • 2 dl strösocker
  • 5 passionsfrukter
  • rivet skal av 2 lime
  • saften av 1 lime
Garnering
  • 3 urgröpta passionsfrukter
  • limeskivor.                                    _______________________     
  • Smält smöret i en kastrull. Mixa kexen till smulor och blanda med smöret. Tryck ut smulorna i en pajform med löstagbar kant (24 cm).
  • Dela äggen i gulor och vitor i var sin bunke. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
  • Halvera och skrapa ur fröna ur vaniljstången, lägg i bunken med äggulor. Tillsätt färskost och socker och vispa ihop till en jämn smet.
  • Halvera och gröp ur passionsfrukterna. Rör ner dem i smeten tillsammans med äggvita samt skal och saft av lime.
  • Fördela smeten i formen. Ställ i frysen i minst 5 timmar.
  • Låt kakan stå i kylen i minst en timme före servering. Garnera med extra passionsfrukt och limeskivor.
Allmänt, ätbart | |
#1 - - Emmelie Andersson:

Gud så gott, det ska jag testa!
Fin blogg, kolla gärna in min :)

Upp